آیا تا بهحال در کودکی برنامههای مصاحبهایی صبحگاهی را دیدهاید و آرزو کردهاید که یک روز به جای آنها روبروی بازیگران بنشینید و از آنها درباره جدیدترین پروژه کاری شان سوال کنید؟ شاید هم آرزوی دیرینه مجری شدن در یک برنامه گفتگوی سیاسی یا سرگرمی را که هر عصر پس از کار از تلویزیون میلیونها میلیونها آدم پخش میشود را داشتهاید. مجری تلویزیون شدن آرزوی خیلیها است. اما تا بهحال برخلاف بازیگری، خوانندگی و رقص راهنماییهای قابلفهم کمی برای موفقیت در این زمینه منتشر شده است. در این راهنمایی مهارت ابتدایی بازیگری، قدرت مجریگری، چگونگی خواندن تلهپراماتور و هر آن چیزی را که برای یا مجری تلویزیون شدن نیاز دارید را تفکیک کردهایم.
- به چه مهارتهایی جهت مجری تلویزیون شدن نیاز دارم؟
- چه چیزهایی را باید درمورد هنرپیشهگی بدانم؟
- چگونه با تلهپرامپتر کار کنم؟
- برای مجریگری چه ویژگیهایی باید داشته باشم؟
- چه شباهتهایی بین بازیگری و مجریگری است؟
- چه تفاوتهایی بین بازیگری و مجریگری است؟
- مجریهای حرفهای چگونه شروع به کار کردند؟
- برای مجری تلویزیون شدن چه مهارتهایی نیاز دارم؟
مهارتهایی که برای مجری شدن نیازمندید، بسیار بیشتر از مهارتهایی است که برای بازیگری پشت دوربین یا بر روی صحنه نیازمندید. بله، البته که نیاز به اجرا و طرزبیان قوی دارید. اما توضیح این مهارتها بسیار سخت است. ما با متخصصان پشتپرده زیادی که در این زمینه صاحبنظر هستند صحبت کردهایم.
سوزان سِنا, بازیگر/مجری، عضو سابق کانال بینالمللی فاکس نیوز، خبرنگار شبکه E و غیره و متخصص پشتصحنه: مردم همیشه از من سوال میکنند که چه مهارتهایی برای مجری خوب شدن نیاز است. بهترین سوال در این زمینه باید درمورد ویژگیهای مورد نیاز باشد نه مهارتها. مهارتها قابل آموختن هستند اما ویژگیها خصوصیاتی هستند که یک فرد بهطور طبیعی آن را داراست.
بیاید با یک ویژگی ضروری شروع کنیم. برای مجری خوب شدن باید در خود احساس راحتی کنید. احساس راحتی شما برای راحتتر شدن مخاطبان و میهمانان پشت دوربین ضروری است. آنها با میزان انرژی شما مشتاق یا بیعلاقه میشوند.
ویژگی دیگر برای مجریگری خوب حس کنجکاوی ذاتی فرد برای اجرای مصاحبه است. باید علاقه واقعی به صحبت کردن با مردم داشته باشید. فراتر از مکالمه، مهارتهای مصاحبهگری نیز قابل یادگیری است. ولی کنجکاوی نه.
درمورد مهارتها، نیاز جدی به بالبداهه سازی و متکی بودن بر افکار خود دارید. بهترین مجری کسی است که بدون نگاه به متن در لحظه[پاسخگو] باشد. متکی به حرف های خودش باشد و برای موقعیتهای غیرمنتظره پاسخ خوبی داشته باشد.
جوزف پریلمن, مربی بازیگری و متخصص پشتصحنه: من به کاندیدای مجریگری آموزش میدهم که به چشمهای مخاطبان صحبت کنند نه به عقل و گوش آنها و با زبان بدن [حرکات صورت و دستها] با آنها حرف بزنند تا مکالمه ماندگارتر شود. مخصوصا، موقعی که میگویید، بزارید بهتون نشان بدهم، منظورم را متوجه میشوید؟ حالا نگاه کنید، تصویر را میبینید؟ همه ما وقتی که اجرا نمیکنیم مثل یک جسم جامد هستیم. یکی از عادت های بد بازیگران عدم استفاده از تواناییهای فیزیکی ذاتی و اجرای حرکت ها با سر است. باید در جلوی دوربین به اندازهای که از قدرت جسمانی خود در زندگی استفاده میکنید، استفاده کنید.
یکی از مهمترین ویژگیهای مجریگری خوب نشان و معرفی مخاطبانتان است. به محض اینکه مخاطبان خود را شناختید ارتباط احساسی دقیقی برقرار میکنید. احساس خاصی که نسبت به آنها دارید. نه برای اجرای این گزینهها بلکه برای کاشتن بذر این ارتباطات در درون خود. هرگز آنچه را که پیشبینی کردهاید نمیتوانید اجرا کنید. هر پیشاجرای باارزشی باید اجرای شما را قوی کرده و بالا ببرد. نه اینکه عین همان اجرا شود یا شما را در مقابل آن حفظ کند.
تعریف محبوب من از مجریگری: حیوان یا گیاهی است که از یک انگل تغذیه کرده و از آن محافظت میکند.
پاتریسیا استارک، متخصص ارتباطات، مجری و عضو بیش از ۲۵ برنامه تلویزیونی و متخصص پشتصحنه: پروسه مجریگری ورژنهای پیچیده سهگانه خود از جمله مهارت تلهپرامپتری(خواندن متن از دستگاه)، ایرپرامپتری(میزان شنوایی)، و متکی به فکر خود (بدون نوشته) با مهارت تقویتی بالا را دارد.
من همه این سه مورد را در برنامههای یکسان، بازیگری و برای بهدستآوردن شغلهای زیادی استفاده کردهام. چون در همه این سه مورد ماهر بودم و زمانی که احتیاج داشتم استفاده میکردم. به مردم علاقه واقعی داشته باشید. برای مکالمه با هر شخصی در هر مکانی آماده باشید. قابل اعتماد، اجتماعی و صمیمی باشید. نقش مجری بودن را بازی نکنید. خلاق باشید و چیزهایی را با خود به صحنه بیاورید و صحنه را صاحب شوید. این به شما نه بلکه بستگی به بینندگان شما دارد.
هیچکس اهمیت نمیدهد که چقدر سرگرمکننده، باهوش و جذاب هستید. اگر آنها حس خوبی از شما دریافت کنند، مربوط به نقشی است که خودتان آن را بازی کردهاید. مخاطبان دوست دارند احساس کنند که شما برای سرگرم کردن، الهام بخشیدن و کمک به یادگیری چیز جدید به آنها آنجا هستید. مهم نیست کدام کانال یا برنامه باشید. مخاطبان به دنبال این هستند که چه چیزی برای گفتن به آنها دارید، اگر که فقط درمورد خودتان حرف بزنید، دکمه را لمس کرده و کانال را عوض میکنند.
مارکی کاستلا، صاحب، مدیر و کارفرمای Creative Management Entertainment Group( تنها مجموعه گروهی در هالیوود در زمینه ویژه کاری کردن مجریگری) و متخصص پشت صحنه: مجریگری با بازیگری متفاوت است. در بازیگری شما یک نقش بازی میکنید و یک شخصیت میشوید. از نظر تجاری، این دو باهم متفاوتاند. در تجارت، شما یک محصولی را میفروشید و در مجریگری خودتان را. یک مجری خوب کسی است که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند و نه تنها برای خود بلکه برای مخاطبان خود تجربههای خوبی به ارمغان بیاورد. بهترین مجری ها مخاطبان خود را در اولویت قرار میدهند. بهترین مجریها احساس راحتی میکنند و از اعتمادبهنفس بالایی برخوردارند.
وجه های زیادی برای مجریگری وجود دارد. که آن در حقیقت اجرای متعادل حرفهای است. اجرایی که ۱۰۰٪ قابل یادگیری باشد. نیازی به استعداد ذاتی برای انجام آن ندارید. بلکه با ارتباط قوی با مخاطبان، یاد میگیرید که بین تمامی عناصر مجریگری(از تلهترامپتر تا کمکمجری و کپی) تعادل برقرار کنید.
مجریهای برتر چگونگی تعادل بین این عناصر و برقراری ارتباط با مخاطبان خود را میدانند و هرگز بینش خود را از دست نمیدهند. همه اینها نیازمند تمرین و تکرار است و مهارتی است که ۱۰۰٪ قابل یادگیری میباشد. من آدم های ضعیفی را میشناسم که حاضر به آسیب دیدن توسط رعدوبرق بودند ولی هرگز جلوی دوربین نمیرفتند. اما آنها صدای خود را خوب یافتند و راه خود را پیدا کردند. آنها یادگرفتند که میان این عناصر تعادل خوبی ایجاد کنند و امروزه بهعنوان مجری زندگی میکنند.
چه چیزهایی را باید درمورد هنرپیشگی بدانم؟
یکی از تفاوت های اصلی بین بازیگری و مجریگری پروسه هنرپیشگی است. برخلاف گذشته، اتفاقنظر کمتری وجود دارد. چه برسد به اجرای واقعی. بنابراین، آزمون های سخت کمتری برای آماده سازی یک فرد وجود دارد.
صحبت پشت صحنهای با پاتریک لمبرت، مجری گسترش استعدادیابی برای ۴۴ Productions Blue، مجری سابق Daytime Talent و کاتب ایبیسی و فاکس. درباره اولین تجربه استعدادیابی مجریگری: لمبرت میگوید: هنرپیشگی برای یک چیزی درونی است. اگر شخصی در جهت آن تغییر کند، مهمترین چیزی که آنها در این زمینه نیاز دارند، تست شیمی است. معمولا تست شیمی داوطلبان را در موقعیت های متفاوتی قرار میدهد و از آنها میخواهد که درباره موضوعات عمومی با یکدیگر حرف بزنند. اگر برنامه مهمتری باشد، باید توانایی مردم را با صندلی داغ و سوالهایی تست کنید که مهارتهای پاسخگویی میطلبد. اما مهمترین فایده است شیمی به معنای حقیقی آن است: آن شیمی است. به سهولت میتوانید بگویید که مردم چگونه با یکدیگر میرقصند. چگونه تنیس بازی میکنند. لمبرت توصیه میکند که تمامی مشتاقان مجریگری باید تمرینهای هنرپیشگی بهتر را که به معنی ارتباط با مردم در دنیای واقعی است، انجام دهند. زمانی که هر یک از مجریهای خبری یا مجریهایی که من میشناسم دچار استرس میشوند، من به آنها میگویم:هی، بهخاطر داشته باش که برای چه چیزی اجرا میکنی. او میگوید: برای صحبت کردن به نگهبان ها و افرادی که در Starbucks(شرکتی، شامل فروشگاه های زنجیرهای) هستند و با آنها شروع به کار میکنم. چون که تو توانمندی و در چیزی که انجام میدهی بهترین هستی. و شغل خود را به همین سبب انتخاب کردهای. آنها شما را جلوی دوربین قرار میدهند تا مردم را سرگرم کنید. اگر که در خود احساس راحتی میکنید و آماده اجرا در هر زمینهای هستید، این بهترین آمادگی برای هنرپیشگی است. اجرا بدون آمادگی بهترین ابزار است. حتی اگر جالب نباشد. اگر میخواهند مجری شوند. و برنامه زنده انجام میدهید، باید دایما بالبداههگویی کنید و با آنچه که به ذهنتان میآید احساس راحتی کنید.
چگونه با تلهپرامپتر کار کنم؟
یکی از مهارتهای جهانی پذیرفته شده، توانایی مجری در خواندن تلهپرامپتر است. اگر که قبلاً هرگز با آن کار نکرده باشید، ممکن است بگوید: چه سختی دارد؟ خوب، هر کسی که یک بار با آن کار کرده به شما میگوید که آن پیچیدهتر از چیزی است که فکرش را میکنید.
براد هولبروک(موسس ActorIntro.com)(استودیویی در جزیره مانهاتان که ابزار کاری ویدیویی برای بازیگران میسازد) میگوید: علم فوری نیست. بلکه چیزهایی وجود دارد که باید بدانید. همه آنها مربوط به بخش آغازین است. جوری جلوی دوربین صحبت کنید که انگار با یک شخص صحبت میکنید. هر چیزی که هنگام صحبت با یک شخص واقعی انجام میدهید، چیزهایی که به آن علاقه دارید باید با چگونگی صحبت شما جلوی دوربین بازتاب شود. صدا، انعطاف، روان بودن بیان، صمیمیت و غیره.
این برای هر شغل ثابتی حقیقت دارد. اما وقتی که بحث از پرامپتر باشد که به مجموعه اضافه شود نیاز به تلاش بیشتری است. برخی افراد مانند یک کلمه مبتذل رفتار میکنند. وقتی که پرامپتر را میخوانند شبیه یک آهوی جلوی نور ماشین هستند. هولبروک پیشنهاد میکند که بهترین راهکار برای شخصی که میخواهد از بازی ترامپتر خلاص شود، مشاهده انجام آن توسط دیگران است. آنهایی که بهنحواحسن آن را انجام میدهند تماشا کنید. سعی کنید که بفهمید چگونه آن را انجام میدهند و همچنین آنهایی که نمیتوانند این کار را انجام دهند را بشناسید و علت عدم توانایی آنها را بررسیکنید. فقط با تماشای اجرای عالی نمیتوانید به اجرای خوب دست بیابید.
اجراکنندگان موفق هرگز اشاره نمیکنند که هیچچیزی جز صمیمیت طبیعی بین مجری و مخاطب وجود ندارد.
سنا صحبت های هولبروک را ادامه میدهد و میگوید. اضافه کردن تلهپرامپتر یک آزمون سختی است که یک داوطلب مجریگری را بیشتر آماده رقابت میکند. او میگوید: مهارت های تکنیکی همچون ترامپتر وافآیبی( فیدبک های حواسپرت کننده) مزیت بیشتری را به داوطلب مجریگری در بازار رقابت میدهد. آنهایی که میتوانند با ترامپتر کار کنند، شغل زیادی را دریافت میکنند، بیشتر کار میکنند و بیشتر پول میگیرند. و آنهایی که با افآیبی آشنا هستند و با آن احساس راحتی میکنند قابلیت اجرای برنامه های زنده را دارند. هر چیزی برای خاص کردن خود، برجسته کردن خود و ارزشمند کردن خود به شما قدرت میدهد. هر چقدر که میتوانید خلاقیت به خرج دهید. و شما در راه ساختن شغل ثابت خود موفق خواهید شد.
در دموی مجریگری خود باید چگونه باشم؟
برای مجریگری همان موارد مورد نیاز برای بازیگری را نیاز دارید. مواردی همچون( هدشات و رزومه البته). اجرای شما از اجرای واقعی استاندارد شما متفاوت خواهد بود. که آن درصورت داشتن یکی از موارد است.
هولبروک در زیر چگونگی ساختن یک اجرای تاثیرگذار مخصوصا برای مجریگری را بیان میکند. او میگوید که برای مجریگری خوب، شما نیاز به همه چیزهایی که استعداد اجرایی شما را مانند دیگر بازیگران، یک تئاترکار یا کارکن فیلم سخت میکند، ندارید.
که به یک متن خوب که شخصیت شما را برای اجرایی که در آن مهارت دارید سوق میدهد توجه نکنید.
برای مجریگری خوب شما به خود و چند تجهیزات ویدیویی تخصصی مقدماتی نیاز دارید. من به دانشآموزان مجریگری خود میگویم اگر برای اجرای دمو آماده نباشید به معنای آن است که آن را نمیخواهید. به همین آسانی. هولبروک همچنین توجه خاصی به اهمیت کیفیت صدا و تصویر میکند. شخصی را پیدا کنید که لوازم ویدیویی دارد، من درمورد گوشی هوشمند بحث نمیکنم نیازی به گران و پرکار بودن آن نیست. شرط لازمه آن ضبط صوت میکروفونی است که به بدن مجری که شما هستید وصل شده یا در کنار دهان او نگه داشته شده است. مثل یک گزارشگر. صوت بیکیفیت، مانند صدایی که از میکروفن خود دوربین ضبط شده است، نتیجه ویدیویی با صدای ناواضح شاید هم بد است. که هیچچیزی جز جنبه شوخی در روز اجرای دمو با صدای ناخوشایند ندارد. و در نهایت شما باید موقعیت مکانی خود را انتخاب کنید چیزی که بر طبق گفته هولبورک میتواند به آسانی آنچه میخواهید باشد.
چیزی که نیاز دارید یافتن مکانهایی است برای نوشتههایی که آماده کردهاید. یا یک بکگراند سبز که میتواند یک رویه تختخواب آویزان از دیوار یا یک محصول بازرگانی برای عکاسی(که انواع ارزان آن به آسانی پیدا میشود) باشد.
او میگوید: صفحه سبزی که در فیلمها و تلویزیون برای چندین سال است که استفاده میشود، بهترین گزینه برای شما است زیرا که امکان ادیت هر عکس و طول فیلمی را انگار که واقعا در آن حضور داشتهاید، به شما میدهد. Apple’s user-friendly iMovie app ها این کار را به طرز قابل توجهی انجام میدهند. و گزینه های زیاد دیگری نیز وجود دارد. ببینید که چطور میتوان یک هدشات عکاسی یافت.
مجری های متفاوت چگونه اند؟
برنامه مسابقهای: این نیازمند تله پرامپتر خواندن و همزمان مسلط بودن به خود در حین مسابقه است. مثالهایی که شامل Jeopardy، Wheel of Fortune و“The Price is Right.” میشود.
برنامه مصاحبهای: تلهپرامپتر خوانی کمتری برای اینها به استثنای معرفی بخش ها و مهمانان وجود دارد. البته اینگونه برنامههای مصاحبهای نیازمند مکالمه زیادی است که علیرغم وجود مخاطبان در صحنه طبیعی بهنظر برسد. برخی از برنامههای مصاحبهای معروف،“Live with Kelly and Ryan,” “The View,” “The Talk,”و “The Today Show.” است.
برنامه های متنوع: چیزی که برای اجرای برنامههای متنوع نیاز دارید در عنوان قید شده است: تنوع. متکی به نوع برنامه، ممکن است که نیاز به مهارتهای زیادی برای سرگرم کردن مخاطبهای خود داشته باشید. جهت ارزیابی وجههای مختلف برنامههای متنوع، برخی از جدیدترین گزینهها illy on the Street,” “Saturday Night Live,” و“Maya & Marty هستند.
مسابقه واقعی: درست مشابه برنامههای بازی. مجری برنامههای مسابقه واقعی نیاز جدی به خواندن تلهپرامپتر برای برقراری ارتباط با بازیکنان است. مثالهایی چون: “The Bachelor,” “The Voice,” “American Idol,” “Survivor,” “Top Chef,”وSo You Think You Can Dance?”.
برنامه سفر یا آشپزی: کمترین قالب یکنواختی در این لیست. جهت مجریگری در برنامههای آشپزی یا سفر، مهمترین کیفیت داشتن اشتیاق و انگیزه برای موضوع است. تماشای یک برنامه آشپزی که مجری آن به آشپزی علاقهمند نباشد بسیار خستهکننده است. بهترین موارد برای تماشا: “Man v. Food,” “Anthony Bourdain: Parts Unknown,” و“The Chew” است.
برنامه اهدای جوایز: مجریگری برای برنامه اهدای جوایز نیازمند سلیقه شخصی است. زیرا برای بسیاری از بخشهای آن مخاطبان در لبه صندلی خود نشسته و هیجان دارند که بدانند بهعنوان برنده در مسیر اهدای جوایز حرکت خواهند کرد یا بازنده، پس علاوهبر خواندن ترامپتر و حضور در صحنه، باید عاقل باشید که حس شوخ طبعی خود را کنار بگذارید. نیاز جدی به سرگرمکننده بودن نیست ولی کمککننده است. برنامههای اهدای جوایز شامل: Video Music Awards, Clio Awards, و Teen Choice Awards میشود.
اخبار: مجریهای اخبار تنها مجریانی هستند که تلهترامپتری سختی برای خواندن دارند. و اگر میخواهید این کار سخت را داشته باشید، باید یک تلهپرامپتر خوان حرفهای باشید و در جلوی دوربین کاملا راحت صحبت کنید. که آن مطمئناً آخرین نقش است. مثال شامل: “E! News,” “The Rachel Maddow Show,” “Access Hollywood,” و“Extra” میشود.
شباهتهای مجریگری و بازیگری چیست؟
ممکن است که بازیگری و مجریگری در مراحل اولیه شبیه بههم باشند. مانند تفاوت قطبها، ( بازیگری از شما میخواهد که فرد دیگری شوید اما مجریگری حکم میکند که خود واقعی باشید). دلایلی وجود دارد که چرا این دو شبیه بههم هستند و چرا بازیگران گاها در فکر مجری شدن هستند. متخصص پشتصحنه، Nicole Sellars، مجری با تجربه تلویزیون و روزنامهنگار ۵ موارد کلیدی را برای متمایز دیده شدن یک بازیگر تفکیک میکند:
جذابیت: بسیاری از بازیگران شخصیت جذاب و گیرایی، در برخورد با طرفداران نشان میدهند. آنها سرزنده، دارای روحیه جوان و صمیمی هستند. دارا بودن این ویژگیها برای یک مجری تلویزیونی بسیار ضروری است. زیرا که آن یک چیز خاص است، که باعث برجستهتر شدن فرد میشود. بازیگران باید خودشان باشند و شخصیت خود را جلوی دوربین برای جذب مخاطب نشان دهند. هر بینندهای میتواند متوجه حرکات ساختگی شود. آنها مجریهایی را میخواهند که اصیل و راستگو باشد. نه فقط برای خود بلکه بهجای بینندگان.
۲) اعتمادبهنفس: معمولا بازیگران اعتمادبهنفس ویژهای دارند. تکرار روزانه بازیگری و عدم پذیرش ها شماره آماده ساخته و باعث شروع دوباره میشود. بازیگران میدانند که اگر برای بار دوم احتیاط نشان ندهند و اعتمادبهنفس کافی نداشته باشند، حذف میشوند. این برای مجریگری هم صدق میکند، اعتمادبهنفس کلیدی است که مجری بداند خود واقعی او کیست و در خود احساس راحتی کند. این ویژگی بسیار مهم است زیرا که آن شخص اعتماد مخاطبان را جلب میکند و با داوطلبان را در کمال آسایش مصاحبه میکند.
مهارت های خودی: تقریبا هر بازیگر حداقل یک کلاسی که در آن اجرای بدون تمرین [تدریس میشود] گذرانده است. که این در واقع یکی از ضروریات برای برنامه اجرایی هر مبتدی در این عرصه است. بازیگران بهسبب این تمرینها قابلیتهای فراوانی دارند. کلیدی که برای راحت و بی عیب اجرا کردن یک برنامههای غیرمنتظره زنده نیاز است. یک مجری خوب بینیاز از خواندن یک تلهترامپتر است و آماده و مسلط در مصاحبه حضور پیدا میکند. تجربیات خودشان را منتشر میکنند و نوشته های شات زنده رو ریکاوری میکنند.
۴) خلاقیت: من بسیاری از اجراکننده هارا میشناسم که مهارتها و سرگرمی های خلاقانهای دارند. برای مثال: بسیاری از بازیگران نوازنده، هنرمند، مشاور و مربی یوگا هستند. داشتن این نوع تفریحات به طور ذاتی شما را یک مجری حرفهای و کاربلد میکند. ساختن یک راه یک ارتباط کمککننده به عوامل استعدادیابی است. در زینت بخشیدن مهارت دارید؟ یک اشتیاق واقعی برای مد؟ از مهارتها، آموزشها و تجربههای قابل قبول خود برای ساختن راه خود و کسب اعتماد مخاطبان خود استفاده کنید.
۵)مهارت های خوشصحبتی: بیاید با آن روبرو شویم. بیشتر بازیگر ها دوست دارند صحبت کنند. آنها در هنگام پیشهگری، در کلاس و بیرون با دوستان خود مکالمه میکنند. این یک قابلیت بزرگی است. این کار با جذابیت دستبهدست هم میدهد. خوشصحبتی برای هر مجری قابل رقابت است. قابلاعتماد، خوشصحبت و مهمتر از همه شنونده خوب بودن. زمانی که یک مجری با شخصی مصاحبه میکند کلیدیترین نکته برای او خوب گوش کردن است. در مکالمه نقش داشته باشد و به آنچه که مخاطبش میگوید اهمیت دهد. فقط به سوال بعدی لیست فکر نکند. اصالت مکالمه واقعی زمانی است که مجری در برنامه زنده باشد و مصاحبهشوندگان احساس راحتی کنند.
بسیاری در کار خود بحث میکنند که نهتنها بازیگری و مجریگری ویژگیهای مشترک زیادی دارند بلکه تجربیات مجریگری باعث میشود که بازیگر ماهر و باهوشی باشید. همانطور که Lindsay McCormick، گزارشگر ورزش و کسی که کار او گزارش حوادث زنده برای Super Bowl و دعوت بازیکنها به مسابقه است. میگوید: اگر بهعنوان مجری برنامههای زنده تجربه خاصی دارید، دلیلی ندارد که نتوانید آن را به فیلم یا نوشته ترجمه کنید. در زیر او ۵ راهکار ذکر میکند که بازیگران میتوانند از آنها برای آنچه را که در مجریگری بهدستآوردهاند، جهت اجرا جلوی دوربین استفاده کنند.
۱) جوری رفتار کنید که انگار در پخش زنده هستید: آسانترین راه برای رفتن از تلویزیون زنده به فیلمها داشتن ذهنیتی است که از دست نداده باشید. اگر آن را انجام داده باشید میدانید که چگونه آن را پوشش دهید. همکاران شما از آن خوشحال میشوند وقتی که نمیتوانند تا ۳ صبح برای ساختن چهار زاویه مختلف دوربین بمانند.
۲) پیوستگی را در نظر داشته باشید: گاهی اوقات شاید کارگردانهایی داشته باشید که مدام به شما یادآوری کنند که پیوستگی باید وجب به وجب رعایت شود. گاهی اوقات هم نه. اما پست کاری رنجآوری خواهید داشت. اگر این را بهخاطر نسپارید. در برنامه زنده مشکلی با آن نخواهید داشت. اما وقتی در یک فیلم از زوایای مختلفی شات میشوید، باید موها تا لباسها و حرکات دستتان با یکدیگر هماهنگ باشند.
۳) بدون آمادگی قبلی اجرا کنید جوری که انگار با تماشاچیهای بیذوق سروکار دارید: اگر در خود استعداد فیلم بازی کردن در تلویزیون یا برنامه گفتگویی برای یک فیلم را یافتید، مانند این است که کارگردان شما را به حال خود رها کندو مانند یک مجری بالبداههگویی کنید، پس از آن لذت ببرید. شوخطبعی را به آن اضافه کنید و صحنه را از آن خود کنید. اگر کارگردان نداند که شما خندهآور هستید، میگذارد که بدانید. ولی من فکر میکنم که آخرین ادیت معمولا شامل برخی از آن بالبداههگویی ها است.
۴) مخاطبان حاضر در صحنه را در بحث های خود شرکت دهید: بقیه بنابر دلایلی در آنجا حضور دارند و از آنها آنگونه که انگار خودتان یک مخاطب حاضر در صحنه هستید استفاده کنید. زمانی که ما “The Bounce Back,” i را فیلمبرداری کردیم، تماشای Shemar Moore در دخالت دادن مخاطبان حاضر در صحنه خود در برنامه مصاحبهای برایم الهامبخش بود. او با ارتباط خالصش با آنها به زندگی خود نظم بخشید و این کار یک چیز خاصی به فیلم بخشید و تبدیل به یک برنامه سرگرمکننده شد.
۵) از دیگر مجریها الهام بگیرید: هنوز چیز زیادی برای یادگرفتن وجود دارد. وقتی که نقش یک مجری در فیلم را بازی میکنید، خود را با عوامل اطراف در صحنه خود آشنا سازید. از آن اطلاعات برای کشف شخصیت مجریهای خوب استفاده کنید و پس از آن تحقیق کنید. و مجریهایی را که شخصیت و ویژگیها را دارند برسی کنید که میخواهید شخصیت شما شبیه به کدام یک از آنها باشد. همیشه از تماشای دیگران یاد خواهید گرفت. مخصوصا آنهایی که در کار خود خبرهاند.
تفاوت های بازیگری و مجریگری در چیست؟
خب بله شباهت های زیادی بین این دو وجود دارد ولی به همان اندازه با یکدیگر متفاوتاند. جهت تفکیک آنها، دوباره به گفتههای هولبرورک برمیگردیم که قید میکند، بازیگران علاقهمند به مجریگری باید بدانند که چه چیزی آنها را متمایز میکند.
۱) در صورت مجریگری بیشتر از شما انتظار میرود که خودتان باشید: آنها در برنامه BFA(لیسانس هنر) این را به ما آموزش ندادهاند. و این متفاوتتر از نقش بازی کردن است. بعضی بازیگرها فقط بازیگر هستند. آنها میخواهند هیجان بازی کردن شخصیت دیگر را داشته باشند. و خیلی ها فقط خود بودن را سخت میدانند. این غیر معمول نیست. داستین هافمن(بازیگر آمریکایی) یکبار به دیوید لترمن (مجری آمریکایی)گفت که نمیخواهد مصاحبه داشته باشد، زیرا که فکر میکرد به عنوان Dustin Hoffman جذابیت خاصی ندارد. آن برخورد میتواند در متقاعد کردن یک تولید کننده برای مجریگری در سریالهای جدید سفر پیش بیاید. البته که هالفمن شاید نیازی به آن شغل نداشته باشد.
۲) عدم صمیمیت در عرصه بازیگری و مجریگری موجب شکست میشود: اگر شما بازیگری هستید که واقعا میخواهید در نقش خود غرق شوید، باید میزان راحتی خود در صحنه را به عنوان خود واقعی امتحان کنید. هر چقدر هم برخی مجریها صمیمی نباشند، تنها ویژگی مشترک مجری های موفق عدم ساختگی بودن آنها است. شاید درمورد خود اغراق کنند، اما در اجرا باید در تصویر خود حقیقت حضور داشته باشد.
۳) مجریها با اشیا بی روح حرف میزنند: بازیگران آموزش یافتهاند که مطابق نقش دومشان در لحظه حقیقی بازی کنند. بازیگران بههمدیگر انرژی مثبت میدهند. جرقه بازیگری در صحنه متفاوت تر از شروع لنزهای بیروح دوربینها است. مجریها باید توانایی صحبت کردن با یک لیوان را با تصور اینکه با یک شخص واقعی حرف میزنند داشته باشند و چالشهای دیگری همچون خواندن کلمات بدون تلهپرامتر. طبق آن گفته، مجریگری نیاز واقعی به مهارتهای بازیگری دارد. مثل عدم ترس از حواسپرتی، توانایی صحبت کردن حرفهای، استعداد جلب توجه و توانایی ادامه دادن داستان و هر چقدر واقعی باشید، بهترین اجرا را خواهید داشت. از آن گذشته، بازیگران مطابق اجراهای معتبر قبلی منتشر شده خود برای مجریگری بسیار مناسب هستند.
مجریهای برتر چگونه شروع به کار کردند؟
بسیاری از مجریهای برتر امروز کار خود را از فرایندهای سرگرمکننده زیادی همچون: بازیگری تا کمدی و حتی آموزش های آشپزی شروع کردهاند. برای کمک و الهام بخشیدن به شما جهت حرکت به سوی هدف خود، برخی از آغازهای متواضع زیر را ببینید. جیمز کوردن: کوردن درواقع یک بازیگر تئاتر بود که در سال ۲۰۱۲ جایزه تونی را از آن خود کرد. قبل اینکه از او خواسته شود در شبکه سیبیاس برنامهای داشته باشد. به دنبال این خواسته در سال ۲۰۱۴ برنامه خود با عنوان The late late shows with games Corden را روی صحنه برد و به دنبال آن در سال ۲۰۱۶ برنامه تونیرا مجریگری کرد. الکس تربک:تربک خیلی وقت پیش مجریگری میکرد، حتی قبل تر از برنامه معروفش به نام jepready. این بود که اچیک توانمند کانادایی در سال ۱۹۶۳ برنامهای با عنوان MusicHop را معرفی کرد. و به دنبال آن در سال ۱۹۶۶ یک برنامه درسی دبیرستان را با عنوان Reach for the Top مجریگری کرد. همچنین مجریگری برنامه Jepready را از آغاز یعنی سال ۱۹۸۴ برعهده داشته است.
دیوید لترمن : قبل از موفقیت ۳۳ ساله، او به عنوان مجری یک برنامه تلویزیونی، استعداد خود را در یک برنامه رادیویی استفاده میکرد.(که از این شغل خود، به سبب عدم علاقه به موسیقی کلاسیک اخراج شد) و همچنین بهعنوان گزارشگر آبوهوا فعالیت میکرد. استیون کالبرک:
شاید هیچکس در این لیست بهاندازه کالبرت نقش خود را به خوبی اجرا نکرده است. پس از مطالعه بازیگری دراماتیک در Northwestern University، او به ImprovOlympic پیوست. قبل از عضو شدن در celebrated Second City. همکاری با “Strangers with Candy” و “The Daily Show” درنهایت باعث حضور او در “The Daily Show” شد. برنامهای که او نه سال تمام برای آن مجریگری کرد.
سامانتا بی:
قبل از حضور در برنامه خود، با عنوان Full Frontal with Samantha Bee,” اولین رویارویی بی با حرفه برنامهای تولید تور “Sailor Moon” در کانادا بود که او در آن نقش مبارز متهم را بازی کرده است. او در سال ۲۰۰۳ در “The Daily Show” یک بازیکن شد. و در سال ۲۰۱۵ هنرپیشه برجسته در“Full Frontal” شد.
مقالات خواندنی: