بداهه گویی - تمرکز لحظه ای و مهندسی کلام

به عقیده ی بنده کلمه ای به عنوان " فی البداهه" یا بدیهه گویی وجود ندارد. هر انسانی باید مطالب و داده ای به ذهن خود بسپارد و به موقع از ذهن خود خارج نموده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. مگر می شود  انسان یک کلمه یا جمله ای پر نغز را یک باره و بدون تفکر و تامل بیان نماید. در صورتی این امر درست است که از قبل جملات، اشعار حکیمانه و پند آمیز، ضرب المثل ها، امثال و حکم و ........... را حفظ نماید و متناسب با شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی سخن بگوید. (هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. )

پس شرط اول مطالعه ی دقیق و وثیق و دسته بندی مطالب متناسب با موضوع زمانی و مکانی است. این امر را نیز مجری باید از قبل تنظیم کند.
به عنوان مثال اگر سخنرانی نیامد چه بگوید؟ اگر میکروفن خراب شد چه بگوید؟ اگر دعوایی در سالن ایجاد شد چه بگوید؟ اگر استقبال زیاد بود چه بگوید؟ اگر مراسم با تاخیر شروع شد چه بگوید؟ اگر هنگام اهدای جوایز افرادی حضور نداشتند چه بگوید؟

اکنون می توان طرح موضع را بدین شکل مطرح نمود؟ چگونه به موقع و بجا صحبت کنیم ؟

معمولا حفظ کردن مطالب برای هر کسی آسان نیست . ولی خیلی افراد در حفظ کردن خیلی از اشعار نسبت به اشعار و مطالب دیگر موفق تر هستند. تنها یک دلیل برای آن وجود دارد و آن هم علاقه مندی به موضوع شعر است. به طور مثال هر وقت شما عاشق می شوید ترانه های آشنایی و لحظه های دیدار را خوب به خاطر می سپارید و هر گاه غم هجران را دارید علاقه شما به یک باره به سمت و سوی اشعار نغز هجران و جدایی سوق پیدا می کند. بنابر این برای  زبردست شدن در سخنرانی به موقع و بجا باید اول از همه خود را علاقه مند به کار و شغل خود نمایید و بدانید که سخنان نغز و به جا موجب شور و شعف در دیگران خواهد شد و نتیجه این فرایند ، حس احترامی است که به شما منتقل می گردد. با درک این تجربه شیرین به ارزش سخن پی خواهید برد و در مسیری قرار خواهید گرفت که از هر مطلبی و هر بیت زیبایی ، یادداشت برداری خواهید نمود و در مناسبت های مختلف آنها را مرور و به تدریج ملکه ذهن خواهید کرد.

با این فرض که شما باید از طریق سخنان خود درامد کسب نمایید به این نتیجه خواهیم رسید که ابزار کار شما سخنان شماست. هر چه ابزار بیشتری در اختیار داشته باشید نتیجه سخنان شما موثر و نافذ خواهد بود .

چرا در بجا صحبت کردن از شعر استفاده کنیم؟

اکثر اشعار قدیم موزون هستند و با مهندسی کلام حاوی نکات ارزنده ادبی و عرفانی هستند . این ابیات هر کدام به تنهایی بیشتر از ده جمله معمولی دارای وزن هستند و طبیعی است که با کمترین زمان می توان بیشترین تاثیر را داشت . خوب . مگر شما دنبال چیز دیگری هستید ؟ خیلی افراد برای اینکه اهل تحقیق و مطالعه نیستند ترجیح می دهند با ادبیات کوچه بازاری با مخاطب ارتباط بگیرند و ادعا می کنند که این بیان ادبی مناسب عوام نیست. این فکر از ریشه فاقد ارزش است چون در فرهنگ ما کودکان از مهد کودک با شعر و ادبیات موزون روبرو هستند . بنده با نظر یه اصل مخاطب شناسی  معتقدم که فارسی زبانان علاقه مند به شنیدن اشعار موزون و پر مغز هستند و نتیجه کار را هم چه در عمل و چه در تئوری تجربه نموده ام . بنابر این شک نکنید تنها یک راه برای داشتن سخنان نافذ و ماندگار وجود دارد و آن هم شعر مناسب حال موضوع و مکان است .

اطلاعات اساتید

دکتر فریبا علومی یزدی

دکتر فریبا علومی یزدی

  • متخصص:
  • تجربه: 20 Years
  • وبسایت: http://iranmojri.com/
  • دکتر فریبا علومی یزدی مدیر مسئول و موسس مدرسه سخن ، استاد آموزش تربیت مربی فن بیان و فنون سخنوری ، رییس ده دوره جشنواره سعدی  و داور مسابقات مجریان و سخنوران در جشنواره های متعدد. سخن گفتن...

تماس با ما

تهران - میدان ونک - انتهای خیابان بیستم گاندی ، ساختمان 110 گاندی ، واحد 5

اینستاگرام مدرسه سخن : madresah_sokhan@

ایمیل: faribaolumi@gmail.com

تلفن: 02188192019   همراه : 09120809040

وبسایت:sokhanvari.com

جهت دریافت کروکی مدرسه سخن روی لوگو بالا کلیک کنید.