بسم الله الرحمن الرحیم
تو بحث جامعه شناسی یه موضوعی هست بنام هویت یک فرد هویت نه از بدو تولد بلکه پیشتر از اون ساخته میشه توسط نهاد خانواده نهاد مذهبی و قومیت فرد .
به عبارتی ما تو ساخت هویتی ک داریم هیچ دخالتی نداریم هویتی ک سالیان سال روما ها ازش فرار میکنن هویتی ک با کلی بار منفی و برچسب و ننگ همراه و هیچ نقشی در اون نداشتن.
کولی ها هیچ نقشی در ساخت هویتشون ندارن اما بخاطر هویتشون بار سنگینی از توهین ها رو تحمل میکنن.
هدف من از انتخاب این موضوع آگاه سازی جامعه برای پذیرفتن این قوم به عنوان انسان است. و امیدوارم با کمک هم و ادغام کردن فرهنگ ها روماها رو به مقام انسانیشون برگردونیم.
مانند درخت که از تبر میترسد/ یا ظلمت شب که از سحر میترسد
انسانیت آن نشان اشرافی ما/ از فقر شعور این بشر میترسد
متن اصلی سخنرانی:
بنام بی نیاز عالم آرا خدای فاطمه آرام دل ها
درودی پر مهر خدمت یکایک شما خانم ها و آقایان، من فاطمه البرزی از بام ایران استان چهارمحال و بختیاری بسیار مفتخرم از اینکه در جمع صمیمی شما حضور دارم.
قطعا تا به حال جملاتی چون:
با اون کولی بازی که من در اوردم ( در کلیپ پخش شد، در فیلم نیسان آبی)
یا چرا غربت بازی در میاری؟
زیاد به گوشتون خورده، آیا به مفهوم این جملات فکر هم کردیم؟
کولی کیه؟
میخوام درمورد قومی صحبت کنم که در کل جهان مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفتن.
طبق تحقیقات دانشمندان مردم شناسی کولی ها یا روما ها تیره ای از مردم شمال هند بودن که از سرزمین خودشون کوچ کردن و در سر تا سر جهان پراکنده شدن.
در کشور ما از زمان حکومت بهرام گور وارد ایران شدن، شغلشون هم آهنگری و نوازندگی بود.
نقش مثبتی در تاریخ فرهنگی ایران داشتن، در طول قرن ها پاسدار موسیقی قومی بودن.
روما ها شغل های طبقات فرودست جامعه رو به عنوان تنها امکان نسبتاً روا برای حفظ زندگیشون در موقعیتی که دیگران امکان های تولید رو از اونا گرفتن انتخاب کردن. و در حاشیه شهر ها زندگی قومی دارن.
از روابط اجتماعی، خدمات اساسی و فرهنگ غالب طرد شدن و این طرد شدن باعث شد
۱. ازدواجی باشون صورت نگیره
۲. از نظر مکانی جای نامناسب بدون بهداشت و امکانات زندگی کنن
۳. ارتباطاتشون محدود بشه
۴. دعواهای مدام براشون اتفاق بیفته
۵. سطح سواد پایینی داشته باشن
۶. بیمه و شناسنامه نداشته باشن
جرئت اعتراض هم ندارن!
کولی ها برای پایداری حجم بزرگی از حقارت رو از زمان کودکی تجربه میکنن، تحقیری که زمینه رو برای انجام انواع آسیب ها در بزرگسالی فراهم میکنه.
بخشی از کودکان کار رو هم کولی ها تشکیل میدن مدرسه نمیرن اگر هم برن هم برخورد درستی باشون نمیشه، عزت نفسشون خورد میشه و ترک تحصیل میکنن.
ویکتور هوگو حرف خیلی خوبی زد گفت: «هرکسی در مدرسه ای رو باز کنه در زندانی رو بسته»
آگاهی جامعه خیلی پایین غربتی یعنی غریب بودن، در حالی ک در فیلم ها و گفت وگوی روزمره از کلمه کولی و غربتی برای دشنام استفاده میشه.
دوست بزرگواری میگفت: این موضوع دغدغه کسی نیست بله شاید دغدغه خیلی ها نباشه اما دغدغه خودشون که هست، پیامد های حاصل از طرد شدنشون به فرهنگ جامعه خودمون که آسیب میزنه، چون هر روز باشون در ارتباطیم داریم میبینیمشون در همه شهر ها و حتی جهان هستن، مگه میشه نسبت بهوشن بی تفاوت بود؟
به چه دلیل ما این قوم رو نمیپذیریم؟
مگه امام علی علیه السلام نفرمود: «همه موجودات سنگین و سبک، بزرگ و کوچک،نیرومند و ضعیف، در اصل حیات و هستی یکسان هستند».
یا آیه مبارکه ۹۸ سوره انعام:
«وَ هُوَ أَلَّذی أَنْشِأکم مِنْ نَفْسٍ واحِدَه»
اوست آن کسی که شما را از یک نفس آفریده.
غریب بودن عیب نیست بیاین با کمک هم این غریبههای آشنا رو به مقام انسانیشون برگردونیم. این امر جز با آگاهی بخشی و فرهنگسازی در جامعه امکان پذیر نیست.
من از همینجا از مسئولان، رسانه ها، مدارس و همه مردم ایران و جهان دعوت میکنم به پویش #نه_به_تحقیرکردن_ونه_به_طرد_کردن_ بپیوندن
و سپاس از همه برگزار کنندگان این جشنواره که این فرصت رو در اختیار من قرار دادن.
آنچه پایانی ندارد نه تو هستی و نه من
این انسانیت است که تا پایان ادامه خواهد داشت.( ارنستو چه گوارا)
فاطمه البرزی شرکت کننده بخش رقابتی سخنوری در یازدهمین جشنواره ملی مجریان و سخنوران سعدی
نوع رویداد: همایش آشنایی با مشکلات کولی ها(روما ها)
موضوع سخنرانی: غریب بودن عیب نیست
کد متن : 11.08
رییس یازدهمین جشنواره ملی سعدی : دکتر فریبا علومی یزدی
برگزار کننده : موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن ) و باشگاه مجریان و هنرمندان صحنه ایران (ایران مجری)
حق مالکیت متن متعلق به سایت سخنوری است و هرگونه کپی برداری و انتشار این متن در هر وب سایتی ، مشمول جرایم رایانه ای خواهد بود .
منابع
کتاب کولی و زندگی او از یحیی ذکاء
کتاب کولی ها از دکتر ایرج افشار سیستانی
پایان نامه دکتر ثمره صفی خانی
مقاله دکتر مهدی یوسفی_امیر مسعود امیر مظاهری_ علیرضا کلدی
مشاوره تلفنی با دکتر یوسفی و دوست خوبم سارا لعل بهمن معلم کودکان کار در تهران
مصاحبه با کولی ها و مشاهده اوضاع معیشت آن ها از نزدیک.
حرف های یک دختر کولی
بار سنگین طرد اجتماعی رو به دوش کشیدیم و داریم میکشیم از ما که گذشت امیدوارم این بار از روی دوش آیندگان بیفته چون وزن سنگینی داره و حملش برابر است با عدم اعتماد به نفس، عدم پیشرفت، از دست رفتن آرزو ها، نگاه های ریز و درشت و تحقیر آمیز و نگاه های از بالا به پایین و سواستفاده های مختلف
اما زمانی میتونه این باز وزنشو از دست بده که ماهایی هویتمون رو سانسور کردیم بپذیریم زبان مادری که عمدا حذف شده و ترجیح دادیم زبان های دیگر جایگزین زبان مادریمون بکنیم بیاد بگیریم فرهنگ خودمون رو داشته باشیم
اصلا به قول معروف جهان اصالت رو میستاید اصالت خودمون رو داشته باشیم
واقعا دلم میگیره وقتی میبینم آدمایی که با زبان مادری و لهجه خودشون حرف میزنند
دلم میگیره وقتی کسی ازم میپرسه کجایی هستی نمیتونم به زبون بیارم و دروغی سر هم میکنم تا طرف رو دست به سر کنم بره و….
دلم میگیره از اینکه خودم نیستم و فقط برای اینکه نگاه دیگران آرامشمو بهم نزنه و اذیت نشم حاضرم حرف های بزنم بر خلاف میل باطنی ام و خودمو و زندگیمو و سختی هامو سانسور کنم.در واقع رسالتی که زبان داشته در طول تاریخ و اونم تسهیل ارتباطات و ایجاد فرهنگ مشترک است، برای ما این رسالتشو از دست داد و تبدیل شد به آلت قتاله ای که جسم ما رو نه ولی روح ما رو کشت و ازمون تموم زندگیمونو گرفت
دختر کولی از ایلام (ذکری کرامت)
این متن حائز تقدیر ویژه از سوی هیئت داوران در یازدهمین جشنواره ملی مجریان و سخنوران سعدی در بخش سخنوری شده است.